Találkozás a hármas sziklánál

Balla András és Lencsés Lajos kapcsolódásai

A fotográfia és a muzsika találkozásáról beszélgetett Balla András fotográfus és Lencsés Lajos oboaművész 2025. március 12-én a Pesti Vigadóban. Az MMA Kiadó Digitalizációs és Szakkönyvtári Csoportjának Kapcsolódások, metszéspontok című estjén köszöntőt mondott Szentmártoni János költő, az MMA Kiadó ügyvezetője, a beszélgetést Csete Örs, az A-Z OPUS művészeti életút-adatbázis felelős szerkesztője vezette.
Mi a kapcsolat a versailles-i kastély körmedencéje és Farkas Ferenc zeneszerző Epithalame című darabja között? Hogyan függ össze Balla András Alvó önarcképe Kodály Zoltán Tricina – Epigramma című művével? Milyen párhuzam vonható a fotográfus hátborzongató, Lilaruhás nő című felvétele és a Gyermekeknek-sorozat „Kis kece lányom…" kezdetű Bartók-opusa között? A megoldás Balla András fotográfus látásmódjában és Lencsés Lajos oboaművész kifinomult hallásában keresendő.

Balla András: Lilaruhás nő
 
Már hozzáférhető az azopus.hu online felület, az akadémikusok egyre bővülő, online adattára. Az MMA által fejlesztett A–Z OPUS művészeti életút-adatbázis elérhetővé teszi félezer kortárs alkotó- és előadóművész, valamint művészetelméleti szakember életútját, alkotásait. „Ezzel a művészetközvetítés új fejezete nyílt meg, az új felületen gyorsan és egyszerű módon tárulnak fel a különféle művészeti ágak közötti összefüggések és kapcsolódások" – mutatta be az adatbázist Csete Örs március 12-én a Pesti Vigadó Akadémiai Szakkönyvtárában.
 
Köszöntőjében Szentmártoni János, az MMA Kiadó vezetője hangsúlyozta: „A Magyar Művészeti Akadémia által képviselt összművészetiség tükröződik az A–Z OPUS művészeti életút-adatbázisban is. Balla András és Lencsés Lajos akadémikusok életműve példa arra, amikor két – viszonylag távol eső – művészeti ág képviselője közös nyelvet beszél. Az azopus.hu Párhuzamos életutak felületén azonnal látható a közös pont: Dorog város Képhangok – hangképek című kiadványa."

Balla András: Alvó önarckép
 
– Hosszú előtörténete van a két akadémikus közös munkájának – mutatta be a kiadványt dr. Tittmann János, Dorog polgármestere. – Kiállítások, hangversenyek sora után kértem Balla Andrástól képválogatást, Lencsés Lajostól pedig zenei képzettársítást, hogy a képek hanggá, a hangok pedig képpé alakulhassanak, hiszen a fotók melletti QR-kódok a dorogi születésű oboaművész felvételeit rejtik.
A versailles-i kastély kertjében készült Körmedence VI című fotográfiához más talán francia dallamot választott volna, Lencsés Lajosban viszont éppen ez a Balla-kép erősítette meg az elhatározást, hogy a Képhangok – hangképek című kiadvány QR-kódjai kizárólag magyar zeneművekhez vezessenek. És vezet a kötet járatlan utakra is… Balla András a Pilisi Parkerdőben dolgozott az 1970-es években, amikor összeakadt Borostyán Imre remetével.

Balla András fotográfus mesél
 
– Hármas sziklánál találkoztunk – mintha csak a Két kicsi kecske történetébe csöppentem volna –, kezemben furkósbot volt, nála balta. Bizalmatlanul méregettük egymást három méter távolságból a rettentő hóviharban. Megindult közöttünk valamiféle beszélgetés, aztán ment mindegyikünk a maga útjára – idézte fel az első találkozás emlékét a fotográfus. – Már kitavaszodott, amikor újra összeakadtam a remetével, és fél év is eltelt, mire az első képeket elkészíthettem róla. Borostyán Imre sárból, fűből, gallyakból tákolta kunyhóját, mint a madarak, és négyszáz méterről hordta a vizet az építményhez. Elgondolkodtatott, hogy az ember manapság készen kapja, ezért ritkán kapcsolódik azzal a természetességgel az otthonához, mint amikor saját maga építette házát. A remete foggal-körömmel ragaszkodott kis kunyhójához – a „nyári lak" mellett volt egy „téli palotája" is a föld alatt.

Lencsés Lajos oboázik
 
Lencsés Lajos oboaművész Balla Remete-sorozatához Kodály Zoltán – szélesebb körben ismeretlen – Epigrammáit választotta. Az Epigramma-sorozat énekgyakorlatokból áll, csakhogy az olyan kvalitású mesterek, mint Bach vagy Kodály, valójában nem gyakorlatokat, csak zenét írtak, csodálatos zenét – erősítette meg Lencsés Lajos. – Az angolkürtön megszólaltatott Kodály-mű elmélyültséget, a remetelét spiritualitását közvetíti számunkra.

Most képzeljük el, hogy papírlapra páfránylevelet teszünk, ami a napfény hatására nyomot hagy a felületen. Ez a fotogram: a fényképezőgép nélkül, közvetlenül a fényérzékeny felületre vagy a fény útjába helyezett tárgyak árnyékát rögzítő kép. Fotogramja mindenkinek van otthon – keresgéljünk csak a régi, kifakult újságpapírjaink között! Balla András igen hosszan kísérletezett a Thonet FG3 (Hintaszék) című, 96 × 133 cm nagyságú fotogram elkészítésekor, Lencsés Lajosnak viszont elég volt egy pillantást vetnie a képre, már tudta: egyetlen zene sem illusztrálhatja a Balla-képet, ám a hatást, amelyet a hintaszék látványa kivált, kísérheti muzsika. Hogy miért Farkas Ferenc Szonatina 3 – I. tétel című darabjára esett a választása?

Lencsés Lajos: „Hintáztat a zene"
 
– Hintáztat a zene – magyarázta az oboaművész –, tulajdonképpen a zene is hintaszék. A Balla-képet bemozdítja a képzelet, de Farkas hegedűszonátája is megmozdult a szerző kezében, amikor megírta, majd átírta fuvolára, és alakult, amikor átírtam a darabot oboára. Metamorfózis tanúi lehetünk.

Világvégi tájat ábrázol Balla András Utolsó című fotója, amelyen a tejszerű ködben álldogáló, kiszáradt fácska valóban úgy fest, mintha az utolsó lenne ezen a világon. Kurtág Györgytől az Hommage L. L. 80. születésnapjáracímű darab alig néhány taktus, mégis mélyérzésű ballada. „Csodálatos mondás – idézte fel a születésnapjára jegyzett remekmű kapcsán Lencsés Lajos –, hogy a csönd Mozart szimfóniája után még Mozarttól van. A nádnyelves hangszerek megszólaltatójaként mondhatom, egy Kurtág-ballada előtti csönd már része az alkotásnak, ezért nem is lehet siettetni azt. Bár az ujjak mozognak, de a lélek muzsikál…"

Tóth Ida
Fotó: Nyírő Simon
 
(forrás: mma.hu)