Várakozással tekint az idei tanévre a pedagógus szakma, a szülők és a diákok is. Változnak a tanári bérek, bevezették a délutáni iskolát és az erkölcs/hittan oktatását. Sitku Pált, a Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskola főigazgatóját kérdeztük az újdonságokról.
- Sok minden változott ettől a tanévtől a közoktatásban. Dorogon az intézményi társulás neve is.
- Való igaz. A három általános iskola (Eötvös mint főintézmény, a Petőfi és a Zrínyi pedig tagintézmény) képzési kínálatát szerepeltetnünk kellett, így a magyar-angol és a sportiskolai profil is belekerült a nevünkbe, míg az óvodák és a pedagógiai szakszolgálat leváltak tőlünk.
- Vonzó a két tanítási nyelvű és a sportiskolai képzés?
- Igen ezek az ÉKP osztályok mellett a legkeresettebb képzéseink. Ennek is köszönhetően negyedik éve stabilan hét első osztályt tudtunk indítani a városunkban, amely mutatja, hogy nálunk más iskolákkal ellentétben nincs beiskolázási létszámhiány. Nem csak Dorogról, de a környező településekről - kertvárosból, Leányvárról, Kesztölcről, Csolnokról, Tokodról - is járnak hozzánk tanulni. 170 új elsősünk és 1240 diákunk van összesen.
- Jut megfelelő számú, képzettségű pedagógusuk ennyi gyerekre?
- A szakos ellátottság szinte száz százalékos. Mindhárom helyen a matematika-informatika oktatás egy részét sajnos csak óraadóval tudjuk megoldani egyelőre. Országos szinten, így nálunk is igaz, hogy egyre nehezebb matematika, fizika, kémia szakosokat találni. A szakvizsgázott pedagógusok száma intézményeinkben átlagos, viszont az dicsérendő, hogy sokan saját megújulásukért elvégezték a mesterképzést is.
- Úgy tudom, ettől a tanévtől „Tanodába" járhatnak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, akiknek ez a program segítheti a felzárkózásukat.
- Mintegy harminc 2H ill. 3H-s diák tanulását (idegen nyelv, szövegértés, matematika) segítik délutáni foglalkozásokon, kiscsoportos korrepetáláson tanáraink. A magánórák mellett a szabadidő tartalmas eltöltésére hétvégi programokat (kirándulások, múzeumlátogatások, sportfoglalkozások) szervezünk számukra a pályázat támogatásával. A délutáni iskolára már kiválasztottuk azokat a 4-8. osztályosokat, akik vállalták, hogy tizennyolc hónapig aktívan részt vesznek a Tanoda-programban.
- Dorogon jelentős a hátrányos helyzetű, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók létszáma?
- Azt gondolom, az országos átlag feletti ez a szám nálunk. 1240 diákunkból 327-en küzdenek valamilyen hátránnyal. Az önkormányzat rendszeres gyermekvédelmi támogatással, tanáraink pedig értő figyelemmel segítik őket. A városvezetés korábban felvállalta a sajátos nevelési igényű gyermekek integrált oktatását is, akiknek gyógypedagógusok, utazó gyógypedagógusok segítenek a beilleszkedésben.
- Sokszor hallottuk az elmúlt hetekben, hogy a tanárok fizetése akár 60-70 ezer forinttal is emelkedhet. Öröm hallani, de igaz ez?
- Várakozással tekintünk a béremelés elé, de első ránézésre eléggé árnyalt lesz ez a kép. Sajnos azok a többszakos, szakvizsgázott tanárok, akik eddig is sokat túlóráztak nem vagy csak alig érzik meg az emelést. Félő, hogy feszültséget fog okozni az, hogy a kevésbé képzett és a korábban kevesebbet vállaló tanerők keresete nő majd erősebben.
- A hittan, erkölcstan oktatása rendben elkezdődött Dorogon?
- Ettől az évtől kezdve felmenő rendszerben mi is bevezettük az első és az ötödik osztályokban választhatóan a hit- és erkölcstan illetve az erkölcstan oktatását. Már most szervezési és elhelyezési problémáink vannak. A csoportbontások miatt több teremre van szükség osztályonként, ugyanakkor nem biztos, hogy a két oktató (a hittanos és az erkölcstan vezetője) egy időben ér rá. Lyukas óráik lesznek a gyerekeknek, akiknek a felügyeletét egyre nehezebb lesz megoldani. Véleményem szerint országos szinten megoldhatatlan problémákat fog okozni a jövőben amikor már több évfolyamot érint ez a rendszer.
Érdekes a tanítás, könnyebb a tanulás
- Délután négyig az iskolában a helye a gyereknek. Hogyan tesznek eleget ennek az új feltételnek?
- Egyáltalán nem újdonság nálunk, hogy 16 óráig a gyermekekre figyelünk. Egyrészt működik nálunk is a napközi ill. tanulószoba, ahogy a többi iskolában is, másrészt a két tanítási és a sportiskolai osztályokba járók iskolaotthonos képzésben vesznek részt kötelezően. Számtalan sport- és szakköri elfoglaltságot szerveztünk már eddig is diákjainknak. A törvény lehetővé teszi hogy a máshol edző vagy otthon, felügyelet mellett tanulók szülői kérésre távozhatnak már tizenhat óra előtt is az iskolából.
Madarász Tímea