Hét első osztály, ötféle képzés, tehetséggondozás
2014. jan. 23.
A Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskolában a 2014/2015-ös tanévben a korábbi évekhez hasonlóan hét első osztály indítását tervezik, öt különféle képzési formával, iskolaotthonos formában. Az angol két tanítási nyelvű képzés az Eötvösben és a Zrínyiben egy-egy osztályban indul, a második a sportiskolai képzés a Petőfiben indul egy osztályban. A harmadik az ÉKP-s (értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív pedagógia) képzés, amely a Zrínyiben indul egy osztályban.
A negyedik a komplex tehetséggondozó és tanulási képességeket fejlesztő általános tantervű osztályok.
Az Eötvösben induló két osztály óraterve a normál kerettantervi ajánlások szerint készült, emeltebb magyar, matematika és természettudományos tantárgyi óraszámmal.
A komplex tehetséggondozásról Vig Attila, tagintézmény-vezetőt kérdeztük: - A tehetséggondozáson egyfajta szubjektív kiválasztást értettünk eddig. Ha szépen, azaz a tanárnak tetsző módon rajzolt a gyerek, akkor a rajzszakkörbe irányították. A komplex tehetséggondozásban a folyamatosság és a visszacsatolás, a kiscsoportos foglalkozások szerepe a fontos. Nem küldjük egyből a diákot bizonyos szakkörbe, hanem hagyjuk megérni, szakszóval élve gazdagítjuk, szélesítjük látókörét, támogatjuk minden területen kiteljesedését (tehát a komplex képességfejlesztés mellett, után fokozatosan vonjuk be a gyerekeket a szakköri munkába, különböző pályázatokba, versenyeztetésbe). - A tanév elején tehetségazonosító mérést végzünk minden gyereknél, ezen felül nevelői megfigyelést és szülői kérdőívet is használunk a tehetségfejlesztő csoport kialakításánál. Az így kapott adatok alapján javaslatot teszünk a tanórai foglalkozásokon felül szervezett komplex, esetleg célirányos fejlesztő foglalkozások látogatására, ahol fejlesztő játékokkal, tanulási módszerekkel erősítjük a kisdiákok képességeit, motiválttá tesszük őket. A tanulási folyamat során ismétlő méréseket végzünk, és ennek megfelelően fokozatosan irányítjuk a tanulókat a különböző tehetségterületek (magyar, matematika, idegen nyelv, sport, képzőművészet, természettudományok) felé.
1986-tól foglalkozunk sportiskolai képzéssel, amelyhez 2009-ben bevezettük a szükséges kerettantervet is. Nem könnyen hoztuk meg a lépést, de a váltásra szükség van. A sportiskolai kerettanterv elhagyása nem jelenti az utánpótlás nevelés - a kézilabda és a futball területén - feladását, ezekbe az osztályokba változatlanul várjuk a versenyszerűen sportolni vágyó gyerekeket is, amelyhez a mindennapos testnevelés bevezetése szilárd alapot ad. A sportolás nem zárja ki a tehetségek más területen való kibontakoztatását sem. Nem beszélve arról, hogy nagyobb átjárhatóságot biztosít az osztályok között az újfajta pedagógiai kultúrával járó, céltudatos tehetségfejlesztés.
Sitku Pál főigazgató hangsúlyozta, hogy a tehetséggondozás erősítésével reagálnak a köznevelési törvény változására, amely az Európai Unióban is prioritást élvez. A DOKI mindhárom tagintézménye Tehetség Pontként működik, amely azt jelenti, hogy egy országos hálózathoz kapcsolódva minden jó képességű, tehetséges dorogi iskolással magasabb szinten foglalkoznak.
A negyedik a komplex tehetséggondozó és tanulási képességeket fejlesztő általános tantervű osztályok.
Az Eötvösben induló két osztály óraterve a normál kerettantervi ajánlások szerint készült, emeltebb magyar, matematika és természettudományos tantárgyi óraszámmal.
A komplex tehetséggondozásról Vig Attila, tagintézmény-vezetőt kérdeztük: - A tehetséggondozáson egyfajta szubjektív kiválasztást értettünk eddig. Ha szépen, azaz a tanárnak tetsző módon rajzolt a gyerek, akkor a rajzszakkörbe irányították. A komplex tehetséggondozásban a folyamatosság és a visszacsatolás, a kiscsoportos foglalkozások szerepe a fontos. Nem küldjük egyből a diákot bizonyos szakkörbe, hanem hagyjuk megérni, szakszóval élve gazdagítjuk, szélesítjük látókörét, támogatjuk minden területen kiteljesedését (tehát a komplex képességfejlesztés mellett, után fokozatosan vonjuk be a gyerekeket a szakköri munkába, különböző pályázatokba, versenyeztetésbe). - A tanév elején tehetségazonosító mérést végzünk minden gyereknél, ezen felül nevelői megfigyelést és szülői kérdőívet is használunk a tehetségfejlesztő csoport kialakításánál. Az így kapott adatok alapján javaslatot teszünk a tanórai foglalkozásokon felül szervezett komplex, esetleg célirányos fejlesztő foglalkozások látogatására, ahol fejlesztő játékokkal, tanulási módszerekkel erősítjük a kisdiákok képességeit, motiválttá tesszük őket. A tanulási folyamat során ismétlő méréseket végzünk, és ennek megfelelően fokozatosan irányítjuk a tanulókat a különböző tehetségterületek (magyar, matematika, idegen nyelv, sport, képzőművészet, természettudományok) felé.
1986-tól foglalkozunk sportiskolai képzéssel, amelyhez 2009-ben bevezettük a szükséges kerettantervet is. Nem könnyen hoztuk meg a lépést, de a váltásra szükség van. A sportiskolai kerettanterv elhagyása nem jelenti az utánpótlás nevelés - a kézilabda és a futball területén - feladását, ezekbe az osztályokba változatlanul várjuk a versenyszerűen sportolni vágyó gyerekeket is, amelyhez a mindennapos testnevelés bevezetése szilárd alapot ad. A sportolás nem zárja ki a tehetségek más területen való kibontakoztatását sem. Nem beszélve arról, hogy nagyobb átjárhatóságot biztosít az osztályok között az újfajta pedagógiai kultúrával járó, céltudatos tehetségfejlesztés.
Sitku Pál főigazgató hangsúlyozta, hogy a tehetséggondozás erősítésével reagálnak a köznevelési törvény változására, amely az Európai Unióban is prioritást élvez. A DOKI mindhárom tagintézménye Tehetség Pontként működik, amely azt jelenti, hogy egy országos hálózathoz kapcsolódva minden jó képességű, tehetséges dorogi iskolással magasabb szinten foglalkoznak.