"Mennyi érték halmozódott fel egy ilyen kicsi helyen mint Dorog!"
2014. aug. 29.
Harmónia, bölcsesség. Érték. Sugárzik belőle az óriási emberi és művészi tudástöbblet. Lencsés Lajos oboaművésznél jártam, akinek életútja Dorogtól Stuttgartig ívelt. Azzal a zenésszel beszélgethettem, akit New Yorkban és Tokióban is vastapssal fogadtak a legmagasabb művészet kedvelői.
- Sűrű volt a nyár és még nincs vége. Merre járt?
- A szezon a fertődi Eszterházy kastélyban megtartott fesztivállal kezdődött, ahol a Budapesti Vonósokkal adtam a nyitókoncertet. Július végén a Debreceni Nemzetközi Nyári Akadémián tartottam kurzusokat és koncerteztem az egyetemen. Farkas Ferenc, August Klughardt és Mozart szerepelt a repertoáron. Aztán július 25-én Stuttgartba, német otthonomba utaztam egy fontos esemény miatt.
- Mi volt az utazás célja?
- Wagner Trisztán és Izoldáját néztem meg, élőben immár 35. alkalommal. Olyan varázzsal hat rám az az opera, hogy elmondani nem tudom. Az első akkord felhangzása után a világon minden zeneértő összerezzen. Az emberi hűség, halálig tartó szerelem és az érzelmek ezer árnyalata szorítja a bensőt. Olyan igaz az a mű. Feltölt erővel a drámai összkép, amit nyújt.
- Az erőre szüksége is volt, hiszen háromszöget ír le a világ körül néhány héten belül.
- Való igaz. Provance-i házamban megpihentem néhány napig, aztán Nizzába, a Nyári Akadémiára utaztam. Előadásokat tartottam. Immár harmadik éve lakom a Szent Klára rendi apácáknál, ahol úgy érzem magam, mintha a Mennyországban lennék. Augusztus 12-én, Klára napon mindig megemlékeznek a szentről. Tavaly ünnepeltük a rend születésének 800. évfordulóját, amely olyan különleges esemény volt, hogy kihat egész életemre. A meditáció alatt felelevenítettük a szent életét. A csoda akkor érkezett el, amikor a kerengőben az apácák éneke és az oboa hangjai összekapcsolódtak. Az idei augusztus közepét ismét Nizzában töltöttem. Újra részem lehetett a gyönyörű élményben. Bányásznapra hazatérek ide Dorogra. Szeretem ezt a különleges tehetségekkel teli kisvárost. Sokszor kutatom gondolataimban, mi lehet az oka, hogy annyi érték halmozódott fel egy ilyen pici helyen. Szeptemberben utazok Japánba. Tokióban négy zeneművészeti egyetemen - köztük a leghíresebben, a Toho-n is tartok mesterkurzusokat. Seiji Ozawa, a világ egyik legkitűnőbb karmestere, aki évtizedekig volt a Bostoni Filharmonikusok zeneigazgatója is ott tanult.
- Az idén a Bányásznap után is találkozhatunk Önnel, itt Dorogon?
- A Zene Világnapjára igazi ínyencséggel készülök. Ősbemutatójáttartom egy modern darabnak. Szeretném, ha a közönség megértené: nem csak Mozartot kell hallgatni, hanem a zeneművészet újabb mélységeibe is bele kell tekinteni. Ehhez nyújtok majd egy kis útmutatót.
- Figyelemre méltó a diszkográfiája. Eddig több mint félszáz felvételt készített. Min dolgozik mostanában?
- Bár új hanganyagon is dolgozok, ezekben a hetekben, hónapokban a polgármester úr, dr. Tittmann János kérésére a dorogi zenetörténet, történelem kiemelkedő alakjairól írok személyes hangvételű kordokumetumokat. Gréts Katalinnal, Kovácsné Fódi Krisztinával, Bohner Antallal és Lévay Jenővel dolgozok a könyvön, de részleteket még nem árulok el.
Madarász Tímea
- Sűrű volt a nyár és még nincs vége. Merre járt?
- A szezon a fertődi Eszterházy kastélyban megtartott fesztivállal kezdődött, ahol a Budapesti Vonósokkal adtam a nyitókoncertet. Július végén a Debreceni Nemzetközi Nyári Akadémián tartottam kurzusokat és koncerteztem az egyetemen. Farkas Ferenc, August Klughardt és Mozart szerepelt a repertoáron. Aztán július 25-én Stuttgartba, német otthonomba utaztam egy fontos esemény miatt.
- Mi volt az utazás célja?
- Wagner Trisztán és Izoldáját néztem meg, élőben immár 35. alkalommal. Olyan varázzsal hat rám az az opera, hogy elmondani nem tudom. Az első akkord felhangzása után a világon minden zeneértő összerezzen. Az emberi hűség, halálig tartó szerelem és az érzelmek ezer árnyalata szorítja a bensőt. Olyan igaz az a mű. Feltölt erővel a drámai összkép, amit nyújt.
- Az erőre szüksége is volt, hiszen háromszöget ír le a világ körül néhány héten belül.
- Való igaz. Provance-i házamban megpihentem néhány napig, aztán Nizzába, a Nyári Akadémiára utaztam. Előadásokat tartottam. Immár harmadik éve lakom a Szent Klára rendi apácáknál, ahol úgy érzem magam, mintha a Mennyországban lennék. Augusztus 12-én, Klára napon mindig megemlékeznek a szentről. Tavaly ünnepeltük a rend születésének 800. évfordulóját, amely olyan különleges esemény volt, hogy kihat egész életemre. A meditáció alatt felelevenítettük a szent életét. A csoda akkor érkezett el, amikor a kerengőben az apácák éneke és az oboa hangjai összekapcsolódtak. Az idei augusztus közepét ismét Nizzában töltöttem. Újra részem lehetett a gyönyörű élményben. Bányásznapra hazatérek ide Dorogra. Szeretem ezt a különleges tehetségekkel teli kisvárost. Sokszor kutatom gondolataimban, mi lehet az oka, hogy annyi érték halmozódott fel egy ilyen pici helyen. Szeptemberben utazok Japánba. Tokióban négy zeneművészeti egyetemen - köztük a leghíresebben, a Toho-n is tartok mesterkurzusokat. Seiji Ozawa, a világ egyik legkitűnőbb karmestere, aki évtizedekig volt a Bostoni Filharmonikusok zeneigazgatója is ott tanult.
- Az idén a Bányásznap után is találkozhatunk Önnel, itt Dorogon?
- A Zene Világnapjára igazi ínyencséggel készülök. Ősbemutatójáttartom egy modern darabnak. Szeretném, ha a közönség megértené: nem csak Mozartot kell hallgatni, hanem a zeneművészet újabb mélységeibe is bele kell tekinteni. Ehhez nyújtok majd egy kis útmutatót.
- Figyelemre méltó a diszkográfiája. Eddig több mint félszáz felvételt készített. Min dolgozik mostanában?
- Bár új hanganyagon is dolgozok, ezekben a hetekben, hónapokban a polgármester úr, dr. Tittmann János kérésére a dorogi zenetörténet, történelem kiemelkedő alakjairól írok személyes hangvételű kordokumetumokat. Gréts Katalinnal, Kovácsné Fódi Krisztinával, Bohner Antallal és Lévay Jenővel dolgozok a könyvön, de részleteket még nem árulok el.
Madarász Tímea