Dorogi Zrínyi Ilona Óvoda

Dorogi Zrínyi Ilona Óvoda

Az óvoda neve, székhelye-címe, levelezési címe: 

Dorogi Zrínyi Ilona Óvoda

2510 Dorog, Hősök tere 2.

Az óvoda elérhetőségei:

Tel: 06 33/522-125,522-126

E-mail: zrinyiovoda@dorog.hu

Az óvoda Facebook oldala:

Zrínyi Ilona Óvoda

Az óvoda honlapja:

www.dorogizrinyiovi.hu

Az óvoda vezetője: Szezechné Daróczi Anikó

Óvodatitkár: Klits Kitti

Az óvoda történetéből, feltételrendszeréről:
A Dorogi Zrínyi Ilona Óvoda a város első óvodájának jogutód intézménye. 120 éves
születésnapját 2021-ben, a nevelési éven átívelő programsorozattal ünnepelte.
A Holdampf Alapítvány által létrehozott állami éves óvoda, 1901-től községi
kisdedóvóként működött a mai Zrínyi iskola helyén a Bécsi úton. 1928-ban, a Mátyás
király u. 1. szám alatti épületbe költözött, helyet cserélve az iskolával. Az óvoda ekkor
a Zrínyi iskolához tartozott, 1962-ben váltak külön. 1972-től 1982-ig a dorogi
gimnázium középfokú óvónőképzésének gyakorló óvodájaként szolgálta a
közoktatást. 1975-1982 között a Petőfi óvodával összevontan működött. 1992-ben, a
Hősök tere 2. sz. felújított, korszerűbb épületét vehették birtokba az Zrínyi óvodások.
2010-2012 között a DOKI óvodai intézményegységének bázis óvodája volt, majd a
2013.01.01 - 2014.07.14. között a Dorog Városi Óvoda egyik telephelye.
A 2014.07.15-től ismét önállóan működik az intézmény, mely három csoportos, 75
férőhelyes. 2010 óta látja el sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelését.
Csoportszobái 2 emeleten kaptak helyet, melyekhez külön étkező, öltöző és
mosdóhelyiség tartozik. Az alagsorban kialakításra került egy tornaszoba, valamint egy
sóterápiás helyiség. Az udvar tágas, füves-betonos-gumi téglával fedett területek
váltják egymást, változatos mozgás és tapasztalatszerzési lehetőségeket biztosítva. A
szabadtéri tevékenységkínálaton belül kiemelt szerepet kap az óvodakert -
veteményessel, gyógy-, fűszernövény és virágoskerttel, gyümölcsfákkal, mezítlábas
ösvénnyel, mini-tóval - mely a környezettudatosságra, fenntarthatóságra és
természetszeretetre nevelés kiemelt terepe. Az óvodában a gyermekek életkori
összetételétől függően, vegyes és/vagy homogén csoportokban, jelenleg az
igazgatóval együtt hét fő óvodapedagógus, három fő dajka, egy fő pedagógiai
asszisztens látja el a nevelési feladatokat, tevékenységközpontú heti és folyamatos
napirenden belül.
Az óvoda elsősorban a körzetben élő gyermekek felvételét biztosítja, de azon kívüli és
vidéki családok gyermekeinek felvételére is sor kerül, amennyiben azt a férőhelyek
száma megengedi. A szülői közösség rendkívül együttműködő, elkötelezett az
intézmény iránt. Egyre többen tájékozódnak az óvoda helyi pedagógiai profiljáról, az
óvoda adottságairól, eredményeiről, vagy előző pozitív tapasztalat alapján választják
az intézményt. A beiratkozók száma évről-évre kiegyenlítettnek mondható.
Az óvoda pedagógiai munkájának jellemzői, az óvoda profilja:
A korosztály életkori és egyéni alapszükségleteinek, a gyermekek mindenek felett álló
érdekeinek, kiemelten a mozgásnak és a szabad gyermeki játéknak a tisztelete, az
elfogadó-támogató nevelői attitűd az intézmény alapvetései. Az épületben és az
udvaron kialakított tevékenységközpontokban válaszható színes tevékenységrendszert
támogató tudatos óvodapedagógus jelenlét, valamint a pedagógiai mottó, miszerint
„Mindenki jó valamiben” – a nevelőmunka sarokkövei.
1999. szeptember 1-től a nevelőtestület által kimunkált, „Ép-kéz-láb” mozgásharmónia
alapozó, helyi egészségnevelő óvodai pedagógiai program alapján történik az óvodások
nevelése, fejlesztése, melyet rendszeresen aktualizálnak és korszerűsítenek. Az
egészségnevelő pedagógiai munka alapja a mozgásfejlesztés. Hisznek abban, hogy az
értelmi képességek fejlődése a harmonikus mozgásfejlődésen alapul. A tervszerű
pedagógiai munkával indirekt módon támogatják az iskolára való felkészülést.
Változatos szabad és szervezett mozgáslehetőséget biztosítanak a gyerekeknek a
csoportszobákban, a tornaszobában és az udvaron egyaránt. Hangsúlyosak a sport
jellegű, kooperatív és a táncos mozgások, kiemelten a labdás és a néptáncos elemek. A
zene széleskörű alkalmazásával erősítik a mozgás fejlesztő hatását. Egyaránt helye van
az óvodában a népzenének, az igényes kortárs, valamint a klasszikus zenének is. A
mozgásfejlesztő tevékenység a preventív-felzárkóztató tevékenységektől a
tehetséggondozó lehetőségekig ível. Rendszeresen tartanak mezítlábas, tartásjavító
tornát, zenés gimnasztikát vagy tehetséggondozó néptánc foglalkozásokat, Aprótalpak
néptánccsoport néven. Külső szakemberek közreműködésével részt vesznek a Bozsik
programban és a Nipl Stefánia Uszoda vízhez szoktató foglalkozásain Dorog Város
Önkormányzatának támogatásával.
Az ünnepek, hagyományok körében is erősítik az egészség és környezettudatosságra,
a természet megbecsülésére nevelő, illetve a mozgásfejlesztő törekvéseiket. Az óvodai
élet hagyományos ünnepein kívül Labda napot, természetvédelmi jeles napokat (Víz
Világnapja, Föld napja, Madarak és Fák napja) és a néphagyományokhoz kapcsolódó
tematikus ovi-táncházakat szerveznek (például Márton napi Liba bál). Fontosnak tartják
a szülők bevonásával szervezett közös programokat, az óvodai hétköznapokba
bepillantást engedő nyílt napokat, valamint az intézmény céljait támogató jótékonysági
megmozdulásokat.
Nagyobb szabású szakmai pályázatok megvalósítása, pedagógiai innováció:
A pályázati támogatásoknak és a pedagógus továbbképzéseknek köszönhetően az
utóbbi két évtizedben elsősorban az infokommunikációs tudásukat, a
művészetpedagógia, a mozgás, a környezeti és egészségnevelő, az integrációs, a
tehetséggondozó módszertant, az óvodakerti munkát, valamint a mérés-értékelés
szakterületet újították meg:
2000 óta, a COMENIUS 2000 pályázati támogatással kiépítették minőségfejlesztési
rendszerüket, melyet továbbfejlesztve azóta is működtetnek: nyomon követik, mérik az
óvodások fejlődését, a partnerek, köztük elsősorban a szülők elégedettségét, az óvoda
éves működésének eredményességét.
2010-ben, TÁMOP 3.1.4. pályázat keretein belül adaptálták a kompetencia alapú óvodai
programcsomagot. Ezzel erősítve az óvodások cselekvő, tapasztalatszerző óvodai
tanulását, a komplex tevékenységszervezést és a három szintű egyéni, differenciált
nevelő, fejlesztő tevékenységet. Egyúttal továbbfejlesztették a hátrányos helyzetű
óvodások felzárkóztatása érdekében tett erőfeszítéseiket és felkészültek a sajátos
nevelési igényű gyermekek integrált formában történő ellátására.
2017-ben az NTP-OTKP -17 pályázati támogatással az óvodai tehetséggondozó
tevékenységet fejlesztették tovább, Szárnybontogató címmel.
2020-ban szintén pályázati támogatásnak köszönhetően a közel 30 éve működtetett
óvodakerti munka feltételrendszerét és megvalósítását újították meg, egyúttal
óvodakerti mentor óvodai címet kaptak.
A pályázatoknak és a pedagógus továbbképzéseknek is köszönhetően több saját,
többnyire pedagógiai innovációt valósítottak meg a Zrínyi óvodában, ami intézményi
jógyakorlat lett. Ilyenek a „Piros, fehér, zöld, ez a magyar föld” – Magyarok vagyunk c.
vagy az „Orrom krumpli, hajam kóc” - Cirkusz c. projekt, a „Piros alma csüng a fán” -
Óvodakerti munka c., a „Mórika” táncos és az „Örökmozgó” c. labdás program - sok-
sok érdekes, izgalmas, vidám és mozgásos gyermeki tevékenységlehetőséggel.
Az óvoda szakmai bázis szerepe:
Az óvoda 2017-2023 között, két pályázati cikluson keresztül az Oktatási Hivatal Bázis
Intézménye volt. Ebben a feladatkörében és óvodakerti mentor óvodaként jógyakorlat
bemutatókat, szakmai tanévnyitókat, műhelymunkákat és előadásokat szerveztek az
érdeklődő óvodák, óvodapedagógusok számára.

 

Bázisintézményi oklevél

 

 

Felajánlott jógyakorlatok, innovációk