Digitális oktatás Dorogon – Jól vizsgáztak az első héten a szülők, gyerekek és a pedagógusok
2020. márc. 23.
A dorogi általános iskolások, szüleik és tanáraik is jól vették a rendkívüli körülmények miatt kialakult otthontanulás első hetét március 16-20. között. Sitku Pál főigazgatót kérdeztük a digitális oktatás első napokról.
- Március 16-tól a gyerekeknek digitális oktatás keretében adják át a tananyagot a pedagógusok. Mennyire sikerült a gyors átállás?
- Amint érkezett a hír, hogy a járványveszély miatt bezárják az iskolákat, azonnal felvettem a kapcsolatot pedagógusaimmal. Március 16-án megtartottuk az utolsó közös, személyes jelenlétet igénylő értekezletet. Kértem kollégáimat, hogy két alapvető elvárásomat, a mértékletességet és a kreatív tanításra való törekvést tartsák be.
- Milyen technikákat, eszközöket használnak a tanárok?
- Alapvetően a Kréta iskolai alaprendszerre építjük a tananyag közvetítését, de szerencsére számos videó, netes tartalom áll a pedagógusok rendelkezésére. Laptopjukról otthonról tanítanak, többen használják a skype-ot, üzenetküldő alkalmazásokat.
- Milyen nehézségekkel küzdöttek az első napokban a pedagógusok?
- A rendkívüli helyzet első napjai alatt sokat tanultunk mi is. Munkacsoportok alakultak, a szaktanárok mindhárom tagintézményünkben - a Zrínyiben, az Eötvösben és a Petőfiben - együttműködnek. Az alulról szerveződő közösségek segítik egymást, ugyanakkor a felülről, a minisztériumból jövő utasításokat, elvárásokat közvetítem feléjük. A legnagyobb nehézség, hogy a Kréta-program rendszerfejlesztése az első napokon sokszor okozott fennakadást mind a tanároknak, mind pedig a diákoknak és szüleiknek. Bízom benne, hogy napokon belül egy jól és folyamatosan működő Kréta-programot használhatunk, egy helyen érhetjük el a kiadott feladatokat és a beérkező megoldásokat.
- Mely évfolyamokon a legnehezebb a rendszer működtetése?
- Úgy gondolom, a felsősök már többnyire önállóan megbirkóznak a feladatok feltöltésével, az otthontanulással, amely rendkívül nagy önfegyelmet és szorgalmat kíván. Az alsósoknál mindenképpen szükséges a szülők segítsége, amely az otthonukban dolgozó szülőknek nagy elfoglaltságot jelent. Március 20-ra kértem, hogy az osztályfőnökök összegezzék számomra az első rendhagyó hét tapasztalatait. Sok pozitív visszajelzés érkezett, ugyanakkor többen kérték a terhelés csökkentését, amelyet megértek. Kértem kollégáimat, hogy a reál tantárgyakból (matematika, fizika, természettudományok), amelyek sokkal több magyarázatot igényelnek lassabb ütemben haladjanak, nagyobb hangsúlyt helyezzenek a gyakorlatokra, a rutinok megszerzésére.
- Az angol nyelvi osztályokban megoldott a nyelvi oktatás?
- Eddigi tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy nem okoz nehézséget a nyelv otthoni tanulása. Szerencsére számos nyelvlecke, platform működik, amelyek segítik az angol nyelv tanulását.
- Az iskolákban ügyeleti rendszert alakítottak ki. Érkeznek telefonok, milyen témákban várják a választ (gondolom elsősorban a szülők)?
- Kevés hívást kaptunk az első héten. Inkább csak a kért technikákkal (facebook, skype, Kréta) kapcsolatban voltak kérdések.
- Megoldott a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai étkeztetése?
- Szerencsére kevés gyermek (kevesebb mint 20) igényli a napi meleg ételt, amelyet az Eötvös iskola főzőkonyhájánál tudnak átvenni és otthonukban elfogyasztani. Felügyeletet sem kért senki. Igaz, ez azoknak a diákjainknak járt volna, ahol az egészségügyben, kiemelt területeken dolgozó szülők vannak és nem tudják sehogyan megoldani a gyermekek felügyeletét.
- Hogyan értékelné az első, rendhagyó tanítást kívánó hetet?
- Hatalmas elismerés jár a szülőknek, gyerekeknek és kollégáimnak. Úgy tűnik, az első napok tapasztalatait összegezve és leszűrve a tanulságot, a következő napok során már egyre rutinosabbá válnak mind a pedagógusok, mind pedig diákjaink a napi feladatok megoldásában, az otthontanulásban. Bízom benne, hogy a következő hetekben így, rendhagyó módon, talán kicsit lassabban, de fel tudjuk dolgozni a tanév tananyagait minden évfolyamon.
- Március 16-tól a gyerekeknek digitális oktatás keretében adják át a tananyagot a pedagógusok. Mennyire sikerült a gyors átállás?
- Amint érkezett a hír, hogy a járványveszély miatt bezárják az iskolákat, azonnal felvettem a kapcsolatot pedagógusaimmal. Március 16-án megtartottuk az utolsó közös, személyes jelenlétet igénylő értekezletet. Kértem kollégáimat, hogy két alapvető elvárásomat, a mértékletességet és a kreatív tanításra való törekvést tartsák be.
- Milyen technikákat, eszközöket használnak a tanárok?
- Alapvetően a Kréta iskolai alaprendszerre építjük a tananyag közvetítését, de szerencsére számos videó, netes tartalom áll a pedagógusok rendelkezésére. Laptopjukról otthonról tanítanak, többen használják a skype-ot, üzenetküldő alkalmazásokat.
- Milyen nehézségekkel küzdöttek az első napokban a pedagógusok?
- A rendkívüli helyzet első napjai alatt sokat tanultunk mi is. Munkacsoportok alakultak, a szaktanárok mindhárom tagintézményünkben - a Zrínyiben, az Eötvösben és a Petőfiben - együttműködnek. Az alulról szerveződő közösségek segítik egymást, ugyanakkor a felülről, a minisztériumból jövő utasításokat, elvárásokat közvetítem feléjük. A legnagyobb nehézség, hogy a Kréta-program rendszerfejlesztése az első napokon sokszor okozott fennakadást mind a tanároknak, mind pedig a diákoknak és szüleiknek. Bízom benne, hogy napokon belül egy jól és folyamatosan működő Kréta-programot használhatunk, egy helyen érhetjük el a kiadott feladatokat és a beérkező megoldásokat.
- Mely évfolyamokon a legnehezebb a rendszer működtetése?
- Úgy gondolom, a felsősök már többnyire önállóan megbirkóznak a feladatok feltöltésével, az otthontanulással, amely rendkívül nagy önfegyelmet és szorgalmat kíván. Az alsósoknál mindenképpen szükséges a szülők segítsége, amely az otthonukban dolgozó szülőknek nagy elfoglaltságot jelent. Március 20-ra kértem, hogy az osztályfőnökök összegezzék számomra az első rendhagyó hét tapasztalatait. Sok pozitív visszajelzés érkezett, ugyanakkor többen kérték a terhelés csökkentését, amelyet megértek. Kértem kollégáimat, hogy a reál tantárgyakból (matematika, fizika, természettudományok), amelyek sokkal több magyarázatot igényelnek lassabb ütemben haladjanak, nagyobb hangsúlyt helyezzenek a gyakorlatokra, a rutinok megszerzésére.
- Az angol nyelvi osztályokban megoldott a nyelvi oktatás?
- Eddigi tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy nem okoz nehézséget a nyelv otthoni tanulása. Szerencsére számos nyelvlecke, platform működik, amelyek segítik az angol nyelv tanulását.
- Az iskolákban ügyeleti rendszert alakítottak ki. Érkeznek telefonok, milyen témákban várják a választ (gondolom elsősorban a szülők)?
- Kevés hívást kaptunk az első héten. Inkább csak a kért technikákkal (facebook, skype, Kréta) kapcsolatban voltak kérdések.
- Megoldott a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai étkeztetése?
- Szerencsére kevés gyermek (kevesebb mint 20) igényli a napi meleg ételt, amelyet az Eötvös iskola főzőkonyhájánál tudnak átvenni és otthonukban elfogyasztani. Felügyeletet sem kért senki. Igaz, ez azoknak a diákjainknak járt volna, ahol az egészségügyben, kiemelt területeken dolgozó szülők vannak és nem tudják sehogyan megoldani a gyermekek felügyeletét.
- Hogyan értékelné az első, rendhagyó tanítást kívánó hetet?
- Hatalmas elismerés jár a szülőknek, gyerekeknek és kollégáimnak. Úgy tűnik, az első napok tapasztalatait összegezve és leszűrve a tanulságot, a következő napok során már egyre rutinosabbá válnak mind a pedagógusok, mind pedig diákjaink a napi feladatok megoldásában, az otthontanulásban. Bízom benne, hogy a következő hetekben így, rendhagyó módon, talán kicsit lassabban, de fel tudjuk dolgozni a tanév tananyagait minden évfolyamon.